Regler för Brädspelet Go
Go är ett strategiskt brädspel med rötter i Kina, men det har spridits globalt och spelas idag ofta med japanska regler i Sverige. Reglerna är relativt enkla, men spelet erbjuder djup och komplexitet som passar både nybörjare och avancerade spelare. Här är en komplett genomgång av regler och spelmekanik för att du ska kunna komma igång.
Spelets Mål
Förenklad Version (För Nybörjare)
I den förenklade versionen är målet att omringa en eller flera av motståndarens stenar. Den spelare som först lyckas göra detta vinner spelet.
Avancerad Version
I den avancerade versionen samlar spelarna poäng genom att omringa både motståndarens stenar och tomma områden på brädet. Partiet avslutas när båda spelarna är överens om att ingen kan samla fler poäng. Vinnaren är den som har flest poäng efter att fångade stenar och komi har räknats in.
Dia. 2: Friheter.
Denna svarta sten
har fyra friheter, här
markerade med
cirklar.
Dia 3: Att fånga en
sten. Svart har endast
en frihet. Vit kan fånga
svart genom att spela
på skärningspunkten
markerad med en cirkel.
Dia. 4: Grupper. En svart
grupp med tre friheter, här
markerade med cirklar.
Spelplan och Spelpjäser
- Spelplan: Brädet består av ett rutnät med skärningspunkter, vanligtvis 9×9, 13×13 eller 19×19 linjer. Nybörjare börjar ofta på ett mindre bräde, medan 19×19 är standard för erfarna spelare.
- Pjäser (Stenar): Svarta och vita stenar används. Svart spelar alltid först.
Handikapp
För att balansera skicklighetsnivåer kan den svagare spelaren börja med att placera ut 1–9 stenar på markerade punkter på brädet innan spelet startar.
Spelets Gång
- Placering av Stenar: Spelarna turas om att lägga en sten åt gången på skärningspunkterna. Stenarna flyttas aldrig efter att de har lagts ut, såvida de inte fångas av motståndaren.
- Friheter: En sten har ett visst antal friheter (tomma skärningspunkter intill stenen).
- Sten i mitten: 4 friheter.
- Sten vid kanten: 3 friheter.
- Sten i hörnet: 2 friheter.
Att Fånga Stenar
En sten eller grupp av stenar fångas när alla dess friheter täcks av motståndarens stenar.
- Vid förenklat spel avslutas partiet när en sten fångas.
- Vid avancerat spel räknas varje fångad sten som en poäng och tas bort från brädet.
Grupper och Friheter
- En grupp består av sammankopplade stenar av samma färg. Gruppens friheter är summan av friheterna för alla stenar i gruppen. För att fånga en grupp måste motståndaren täcka alla dess friheter.
Regler för Placering av Stenar
- Självmord är Förbjudet: Du får inte placera en sten så att den saknar friheter, såvida inte draget fångar motståndarens stenar.
- Ko-Regeln: En spelare får inte göra ett drag som återställer brädet till en tidigare position.
Avancerade Regler
Odödliga Grupper och Två Ögon
En grupp blir odödlig om den har två separata tomma skärningspunkter, så kallade ögon. Motståndaren kan inte omringa en sådan grupp eftersom det skulle bryta mot regeln om självmord.
Seki (Ömsesidigt Liv)
Två grupper kan överleva på samma bräde utan att någon av spelarna kan fånga den andra. Detta kallas seki och innebär att båda grupperna är beroende av varandras friheter för att överleva.
Att Räkna Poäng
- Poäng för Områden: Varje tom skärningspunkt inom ett omringat område ger en poäng.
- Poäng för Fångade Stenar: Varje fångad sten ger en poäng.
- Komi: Vit får vanligtvis 6,5 extra poäng för att kompensera för att svart börjar.
Exempel på Poängräkning
I en avslutad spelposition kan ett område omringat av svart ge flera poäng. Fångade stenar och komi läggs till i slutresultatet. Vinnaren är den spelare som har flest poäng totalt.
Strategi och Handikapp
För att göra spelet rättvist kan spelare med olika skicklighetsnivåer använda handikapp. Svagare spelare (svart) börjar då med extra stenar placerade på markerade punkter.